אודות היצירה

הגדת ראשי הציפורים: מתן תורה

שם האמן: אמן לא ידוע

בחלק העליון, משה מקבל את לוחות הברית מיד האלוהים היוצאת מענן. מתחתיו, משה מוסר את חמשת חומשי התורה לשני אנשים המקבלים אותם מידיו.

מקור: שמות כד; לא, יח

טכניקה: איור צבע

מיקום: מוזאון ישראל, ירושלים

תאריך: 1300

על כתב היד

הגדת ראשי הציפורים נוצרה בגרמניה כנראה בתחילת המאה ה-14, והיא אחת ההגדות הראשונות ששרדו משם. מעתיק (קליגרף) ההגדה נזכר בה בשמו הפרטי – מנחם. מאיירי ההגדה אינם נזכרים  בשמם. ההגדה נקראת כך מכיוון שלכל הדמויות היהודיות בה ראש ציפור. ייתכן שהסיבה היא שלא לעבור על האיסור "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" (שמות כ, ד) מעשרת הדיברות שהיו מי שלדעתם הוא לא היה תקף לדמויות של חיות. הדמויות היהודיות גם חובשות כובע שהיהודים בתקופה ההיא חויבו לחבוש כדי לזהותם. בשני צדי המקור יש לדמויות מין אוזניים מוזרות שהחוקרים לא עמדו על טיבן. היו שטענו שהשילוב של האוזניים והמקור יוצר מראה של גריפון בעל ראש עיט וגוף אריה – יצור מיתולוגי של ימי הביניים, סמל לכבוד. חוקר אחר קישר את הראשים לסמל הממלכה הגרמנית. גישה הפוכה נוקטת חוקרת שטוענת שהאוזניים הן אוזני חזיר והמקור הוא אף יהודי גרוטסקי, כלומר המאיירים היו נוצרים וציירו את היהודים כך מסיבות אנטישמיות. בכל מקרה ייתכן מאוד שהאיורים אינם מקוריים והועתקו מכתב יד קדום יותר שלא השתמר.

תיאור היצירה

האיור יוצר מעין חצי מסגרת למחצית השנייה של המזמור "דיינו" שבה מתוארת קבלת התורה. בראש האיור דמותו של משה צמודה לקצה העליון של הדף. הוא ניצב על גבעה המסומנת במילים "הר סיני" ומקבל את לוחות הברית מיד האלוהים היוצאת מענן. ממש מתחתיו משה מוסר את חמשת חומשי התורה לשני אנשים. בתחתית העמוד צמוד להם איור של הקרבת קרבן פסח – אדם צולה שה על אסכלה מעל אש גלויה.

פירושים וסמלים

האיור מתבסס על הפירוש שלפיו בהר סיני לא קיבל משה רק את לוחות הברית ועשרת הדיברות אלא את כל חמשת חומשי התורה. אולי האיור מבוסס על הכתוב במסכת אבות: "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים […]" (א, א). התמה של ההעברה מרכזית באיור.

ייתכן שזוהי גם אמירה פולמוסית: חמשת חומשי התורה ניתנו לבני ישראל היישר משמים, ולכן הם שווי ערך לעשרת הדיברות, שלא על פי התפיסה הנוצרית שלפיה המצוות שבתורה הן "תורת המעשים" המיועדת לפחותי העם ואילו לעשרת הדיברות היה מעמד חשוב כבר אצל ישו, וכן בנצרות של ימי הביניים.

תיאור השה יכול להתפרש בשתי דרכים – ייתכן שזהו המשך ההמחשה של העברת התורה: לאחר קבלת המצוות הן מקוימות בידי בני ישראל והמצווה הראשונה היא קרבן פסח. ייתכן שיש פה מוטיב מנוגד למוטיב המודגש בספרות הנוצרית לצד תיאור הלוחות – חטא העגל.

ההשפעה של האיקונוגרפיה הנוצרית ניכרת ב"יד אלוהים" היוצאת מן הענן למעלה: הזרת והקמיצה מקופלות, ולוחות הברית הם שני לוחות זה מעל זה שחלקם העליון מקושת.

להרחבה: כתבה על איורי מתן תורה בהגדות עתיקות (בעברית)

לשיחה

  • איך מתוארים באיור אלוהים, משה, בני ישראל, לוחות הברית והתורה? מה המשמעות של פרטי האיור השונים?
  • מה הקשר בין האיור לטקסט שלידו?
  • מה מתארים השלבים באיור?
  • על מה מבוססת הסברה שמשה הוא שמצויר פעמיים באיור?
  • השוואה לאיור "משה מקבל את לוחות הברית" בביבליית מוטייה-גרנוול: מה ההבדלים הבולטים בין האיורים? אילו פרטים של מעמד הר סיני מובלטים בתיאור הנוצרי, ומה מובלט בתיאור היהודי? איזה קו משותף ממחישים שני האיורים?

פעילות יצירתית

האיור מתאר את ההתפתחות של הטקסט המקודש ביהדות משני לוחות הברית לחמשת חומשי התורה. בהמשך הטקסט התפתח כשנוספו לתורה נביאים וכתובים והוא נעשה לתנ"ך וכשנכתבו הפירושים של המשנה ואחר כך התלמוד ועוד כתבים. הוסיפו לאיור שלב נוסף בשרשרת – אחד משלבי האמצע או אפילו את עצמכם בשלב האחרון: איך ייראה הטקסט המועבר? מה יהיה בו? התבססו על סגנון האיורים בהגדה.

לחלופין בחרו עמוד מההגדה, וציירו איור מתאים בסגנון הדמויות שראשיהן ראשי ציפורים.

שילוב היצירה בתכנית הלימודים

בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את האיור בלימוד על מעמד הר סיני ומתן תורה. בשיעורי היסטוריה אפשר לשלבו בלימוד על יחסי יהודים ונוצרים ועל קהילות ישראל באשכנז.