אודות היצירה
המכלול הצפון צרפתי (Add. 11639 f.523v): דוד וגלית
שם האמן: אמן לא ידוע
דוד עומד לבוש בבגד רועים עם כלבו וכבשיו ומחזיק בקלעו ומקלו. מולו עומד גלית עטוי בשריון ואוחז בחניתו ומגנו. דוד נראה מרוצה וגלית מוטרד כאשר האבן של דוד מכה במצחו.
מקור: שמואל א' יז
טכניקה: כתב יד מאוייר
מיקום: הספרייה הבריטית, לונדון
תאריך: 1280
על כתב היד
המכלול הצפון צרפתי (סוף המאה ה-13) ידוע גם בשם מכלול לונדון, והוא כתב יד מאויר כתוב בעברית הנחשב אחד מכתבי היד המאוירים העשירים ביותר ששרדו באירופה. יש בו שמונים וארבעה קובצי ספרים מגוונים – חומשי התורה, ההפטרות, סידור, הגדה של פסח, חמש מגילות, שירים ועוד. את האיורים, שמספרם גדול במיוחד ונמצאים כמעט בכל עמוד, ציירו ככל הנראה שלושה עד חמישה ציירים נוצריים מסדנאות ציירים ידועות בפריז. רוב האיורים משלבים גם עלי זהב, והצבעים הדומיננטיים הם אדום וכחול. האיורים מלווים בכותרות מבארות.
תיאור היצירה
באיור מדליון עם דוגמת רקע אדומה, ובו שתי הדמויות – מימין גליָת ומשמאל דוד. גלית מוצג כלוחם מימי הביניים, עטוי שריון ואוחז חנית ומגן, חרב על ירכו. דמותו תופסת את כל גובה המסגרת ואף חורגת ממנה. גודלו של דוד הוא בערך שני-שלישים מגודלו של גלית, והוא מוצג כרועה עם תיק רועים קטן. למרגלותיו כבשים – שני אילים (זכרים) ושתי רחלים (נקבות), וכלבו הקטן נובח אל מול גלית. דוד אוחז מקל ביד אחת וקלע עם אבן ביד האחרת. פניהם של דוד וגלית מופנים זה אל זה. במרכז מצחו של גלית אבן מן הקלע, וכנראה דם פורץ מהפצע.
פירושים וסמלים
שתי הדמויות תואמות את התיאור התנ"כי שבו דוד נושא קלע, אבנים בתרמיל הרועים ומקל. הוא נראה נער, כפי שגם גלית התייחס אליו. גלית נראה גדול וחזק במיוחד, אך ממדיו נראים מציאותיים ביחס לדוד הנער. הוא חמוש ולבוש בשריון גוף מלא כמו אבירי ימי הביניים. התנוחה שלו מדגישה את התנשאותו וחוסר הפחד שלו אל מול דוד, וכנגד זה מודגש עוז רוחו של דוד הצעיר על אף נשקו הדל. אף שדוד זה עתה קלע אבן אל מצח גלית, יש אבן בקלעו, כנראה כדי להמחיש את כלי הנשק שהיה בידו. האמן בחר להציג את הרגע הדרמטי והעצמתי ביותר בסיפור הממחיש הן את הבדלי הגדלים והחימוש בין השניים הן את עוז הרוח של שניהם, וגם את התוצאה – ניצחונו של הקטן על הגדול החמוש. רגע זה ממחיש את התפיסה של עם ישראל בכל הדורות – הוא חלש במובן הפיזי באופן יחסי אך מאמין בסיוע אלוהים לניצחון – ומבטא את התקווה שאלוהים יהיה בעזרו ברגעים קשים כאלה.
הסצנה דומה מאוד לאיורים של דוד וגלית בכתבים נוצריים, אך יוצא דופן הוא מיקומו של הכלב באמצע. הכלב מוזכר בסיפור בדברי הבוז של גלית לדוד: "הכלב אנֹכי כי אתה בא אלי במקלות" (שמואל א יז, מג). הכלב הלועג כאן לגלית הוא מעין רמז לתפקידו בתנ"ך.
לקריאה נוספת (בעברית)
לשיחה
- במה דומה האיור של הסצנה לתיאור התנ"כי? אילו פרטים שונים מהמקור ולמה לדעתכם?
- באילו אמצעים האמן ממחיש את העימות של חלש מול חזק?
- מה תפקידו של הכלב?
- מדוע בחר האמן לצייר דווקא את רגע פגיעת האבן בראש גלית?
- השוואה לציור "מפלת גוליית" של משה שאה מזרחי: מה ההבדלים הבולטים בין הציורים? איזה מסר מעבירה בחירה של כל סצנה? איזו מהסצנות נאמנה יותר לתיאור של דוד מול גלית בתנ"ך ולמה?
- תיאור הקרב של דוד וגלית נפוץ באמנות. מדוע לדעתכם זה נושא פופולרי?
פעילות יצירתית
הניצחון של דוד על גלית נחשב סמל לניצחון של החלש על החזק, אם בזכות חכמתו ותעוזתו אם בזכות אלוהים או הגורל. דוד בציור הוא רועה או איכר פשוט מימי הביניים, וגלית הוא אביר צלבני. את מי הייתם מציבים במקומם היום? ציירו "מדליון", ובו דמות חזקה ודמות חלשה בעימות. לפני כן חשבו: מה יכול לעזור לדמות החלשה לנצח?
שילוב היצירה בתכנית הלימודים
בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את הציור בלימוד על דוד המלך.