אודות היצירה

יונה

שם האמן: ריידר אלברט פינקהם

יונה צף בין גלי הים הסוער כאשר ספינה מלאה באנשים נזרקת על ידי גל גדול מאחוריו. דג מתקרב מימין ואלוהים משגיח על המתרחש מלמעלה.

מקור: יונה א

טכניקה: שמן על בד

מיקום: מוזאון סמיתסוניאן לאמנות אמריקאית, וושינגטון

תאריך: 1885

מימדים: 69.2x87.3

תיאור היצירה

בים סוער מאוד ואפלולי ספינה מיטלטלת בין גלי ענק, ויונה שוקע בין גלי הים ליד הספינה, ידו מורמת אל על, ופיו פעור בזעקה. מאחוריו קרב אט-אט מבין הגלים דג ענק המוסווה למחצה בין גלי הים. בשמים נראית דמות אלוהית מוקפת הילה זוהרת, אוחזת בידה את הירח.

להרחבה (באנגלית)

פירושים וסמלים

כל הטבע סוער ורוגש סביב יונה המיטלטל במים, והכול בשליחות אלוהים ששולט מלמעלה על המתרחש. התנועה המעגלית שמושגת בין השאר בצורה האלכסונית של הגלים ובצורת העננים מרימה הן את הסירה כלפי מעלה הרחק מיונה הן את הדג היישר אליו. הדג הוא חלק מהים הסוער, ואלוהים מפעיל את כל איתני הטבע סביב יונה. יד ימין של אלוהים מייצגת את שליטתו בעולם הטבע, והיא שמחוללת את הסערה. לעומתה ידו השמאלית מורמת בתנועה של חסד או אולי בדחיפה ומסמנת שאל מול הים העומד לבלעו אלוהים שולח את ההצלה היישר אליו בדמותו של דג נחוש המתבונן בו ומתקדם אליו.

דמותו של יונה בידיו המורמות היא מעין בבואה לדמותו של אלוהים, והדמיון ביניהם ניכר. הוא שליחו של אלוהים גם אם הוא עומד לטבוע בגלל התנגדותו לשליחות המוטלת עליו. אלוהים מוקף בזוהר שמימי, ויונה מוקף בקצף הגלים המאיים. הגבול בין השמים לארץ מטושטש, ותנועת העננים היא תמונת ראי לגלי הים. הסערה שמתרחשת למטה סוערת גם בעולמו של אלוהים למעלה. בציור יש עוד עשרות אנשים, דחוסים בתוך הספינה, אך צורתם אינה אנושית מובהקת – פניהם ופרטיהם האחרים אינם ניכרים, שכן הקשר הוא רק בין אלוהים ליונה.

לשיחה

  • כיצד אלוהים מוצג בציור? אילו רעיונות מובעים בדרך הצגתו?
  • באילו אמצעים מתבטא הקשר בין יונה לאלוהים?
  • מה מייצגת דמותו הגדולה והשקטה של הדג? מדוע אין הוא סוער כמו החלקים האחרים בציור אלא רגוע?
  • מה מיוחד בבחירה של הסצנה הזאת מתוך סיפור יונה? מדוע לדעתכם האמן בחר בה ולא בסצנה הנפוצה של יונה בבטן הדג או אחרי שהוקא ממנו?
  • השוואה לציור "לוויתן" של מיכאל סגן כהן: מה ההבדלים המהותיים בין הציורים? התייחסו לקטע מהסיפור המצויר ולאמצעים שהאמנים השתמשו בהם – כיצד הם מעבירים את המסר האישי שלהם באשר לסיפור?

פעילות יצירתית

ציירו את הים הסוער ואת יונה בתוכו, והוסיפו לציור את החלקים שנראים לכם חשובים בו (הספינה, הדג ואלוהים) – מה יהיה הקשר בין החלקים?

שילוב היצירה בתכנית הלימודים

בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את הציור בלימוד ספר יונה, ובלימודי תרבות יהודית אפשר לעסוק בו לקראת יום כיפור.