אודות היצירה

מציאת בית מס' 81: לאה ורחל

שם האמן: בנג'מין ציונה

לאה, בעלת שני ראשים ועניבה, רוקדת על שתי חרבות. רחל, שעל ידה יש משולש, סמל נשי, רוקדת על זכוכית שבורה. שתי האחיות קשורות גם בזרוע משותפת וגם בפתילי הטליתות שלהן.

טכניקה: צבעי גואש

תאריך: 2006

תיאור היצירה

במרכז הציור לאה, דמות כחולה בעלת שני פרצופים הלובשת שמלה ועניבה. הדמות מחוברת בזרועה השמאלית, עוטת התפלין, אל דמותה הכחולה של רחל הנמצאת בפינה ונחבאת מעט. משמלתה של לאה יוצאים חוטי ציצית רבים, והיא רוקדת על שתי חרבות. רחל עוטה טלית שציציותיה משתלבות בציציותיה של לאה ומכנסי פסים, והיא רוקדת על זכוכית שבורה. על ידה מצויר משולש אדום. פרצוף אחד של לאה פונה אל רחל, והאחר פונה הלאה ממנה ולמעלה. מימין למעלה מעופפת יונה. ברקע הלוהט בצבעי אש מסורטטת מעין מנורת נר תמיד.

פירושים וסמלים

הציור שייך לסדרת הציורים של בנג'מין מציאת בית העוסקת בשאלות של זהות ושייכות ולתת-הסדרה פֶרֶשְׁתֶה (מלאך בשפת האוּרדוּ) הממוקדת בנשים מהתנ"ך. כמו בכל ציורי הסדרה, הצבע הכחול של הדמויות הנשיות מעניק להן נוכחות שמימית ואלוהית (העור הכחול מאפיין את האל ההודי קרישנה) ומעביר אותן לממד שמעבר לקיום רגיל. רחל ולאה מקיימות מעין ברית שבה גורלן קשור זה בזה. לאה מנסה להתבונן הלאה, מעבר לקשריה עם אחותה, אך אינה יכולה להתנתק ממנה. החוטים המקשרים אותן הם תרבותיים-גבריים, אך גם משפחתיים ומסומלים בחוטי ציצית שנעשים לסליל די-אן-איי. לציור משמעות עכשווית, ולפי עדות האמנית, היא מספרת בו על בנות משפחה שנאלצו להיפרד בגלל מלחמות ובכל זאת מתאמצות לשמר את החוטים המקשרים ביניהן.

לקריאה נוספת (באנגלית), לרבות שיר המספר את הרקע האקטואלי לציור (בעמ' 142).

לשיחה

  • הציור משופע בפרטים סמליים רבים. איזה פרט מעניין אתכם במיוחד? איזה פרט הוא החידתי ביותר? תנו לו פירוש משלכם.
  • לפי דעתכם, מה מסמל עורן הכחול של הדמויות?
  • מה מחבר את שתי הנשים ומה מפריד ביניהן? השוו לסיפור התנ"כי.
  • הציעו מה מייצגות הדמויות באקטואליה של המאה ה-21.
  • הציירת משתמשת בוויזואליה עתיקה, למשל מיניאטורות מאוירות מכתבי יד פרסיים, כדי לומר אמירות עכשוויות. מה משמעות החיבור הזה לדעתכם?
  • השוואה לציור "רחל ולאה בחזונו של דנטה" של דנטה גבריאל רוזטי: מהם הקווים הדומים בשני הציורים? מה מקור ההשראה של כל אחד מהם? כיצד המקור שבחרו קשור לאמנים עצמם ולחייהם?

פעילות יצירתית

התבוננו היטב בציור, ובחרו באחד מהפרטים שבו. ציירו ציור שבו הפרט הזה אינו שולי אלא מרכזי ומייצג את דמותן של רחל או לאה.

לחלופין, במקום לצייר בעצמכם, הוסיפו מלל לציור – מה הדמויות אומרות זו לזו?

שילוב היצירה בתכנית הלימודים

בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את הציור בלימוד סיפורי לאה ורחל. בלימודי תרבות יהודית אפשר לקשר לפרטים בציור כמו טלית ותפילין, נר תמיד וכו'.