אודות היצירה

ספרי התנ"ך: משה

שם האמן: ליליין אפרים משה

משה עומד כענק מעל נוף ארץ קמאי לאור הירח והכוכבים ומחזיק בלוחות הברית.

מקור: שמות לד

טכניקה: איור ספר

תאריך: 1908

תיאור היצירה

דמותו של משה מצוירת בסגנון המזרח הקדום, והוא נישא מעל נוף הררי דמיוני, מעל העננים. בידיו הוא אוחז את לוחות הברית. האיור בנוי בסגנון טריפטיך (ציור של שלושה חלקים), ושני החלקים הצדדיים, עם ההרים העשנים וכוכבי השמים, משַווים לו מראה של דמות מיתית, נישאה ועל-אנושית.

פירושים וסמלים

משה מעוצב בדמותו של הרצל שליליין העריך מאוד ושהוא הציג באיורי תנ"ך כדמות נבואית. כפי שמשה הנהיג את העם והוציאו מעבדות לחירות, הרצל הנהיג את העם ביציאה לחיים עצמאיים בביתו הלאומי. כאן משה מעוצב בדמותו של מלך אשורי. הירח מאחוריו מזכיר את ההילה שנוספה בציורים הנוצריים לדמויות קדושים. הטריפטיך אפיין גם הוא את האמנות הנוצרית, על פי רוב יצירות אמנות שיועדו למזבח בכנסייה, ובמרכזה בדרך כלל תיאורי קדושים או סצנות תנ"כיות.

לשיחה

  • מה מזכירה לכם דמותו של משה? אילו קווי אופי מביעים המאפיינים החיצוניים שהעניק לו האמן?
  • מדוע לדעתכם בחר האמן לצייר את משה בדמותו של הרצל? ציינו קווי דמיון והבדל בין השניים.
  • מה הרקע מוסיף לדמותו של משה? (התייחסו למרכיבי הרקע, לצורתו, למיקום ועוד.)
  • מה לדעתכם המסר שהאיור מעביר למתבוננים בו?
  • השוואה לציור "משה והסנה הבוער" בבית הכנסת דורה אירופוס: איזה תפקיד שונה של דמות משה מדגיש כל אחד מהציורים, ובמה מאפיין זה בא לידי ביטוי? מה גרם לכל אחד מהאמנים לדעתכם להדגיש דווקא תפקיד זה?

פעילות יצירתית

בחרו דמות של מנהיג חשוב אחר, והחליפו את  הפנים של משה באיור בפניה של דמות זו. המנהיג יכול להיות דמות היסטורית או דמות מחייכם האישיים. תוכלו להוסיף ללבושה מאפיינים מתאימים. כתבו על הלוחות משפט מפתח של הדמות הזו.

שילוב היצירה בתכנית הלימודים

בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את האיור בלימוד על משה ומעמד הר סיני, ובשיעורי היסטוריה אפשר לשלבו בלימוד על הרצל והציונות ובלימוד נושא המנהיגות.