אודות היצירה
תשעה עשר ציורי התפוצות: יעקב ועשו

תיאור היצירה
הציור הוא אחד מתשעה עשר ציורים על פי תשע עשרה הברכות בתפילת העמידה. כל אחד מהציורים מייצג שלב בהתפתחות ובהיסטוריה של העם היהודי. הציורים בנויים בסגנון של חוברות קומיקס, ובכל אחד מהם כתוב פסוק שקשור לנושא של הציור. יעקב, מאחור, עובד במלוא כוחו במשיכת הידית של מעין קדרת ערבול תעשייתית. על הקדרה מלפנים עשו נשען בנונשלנטיות, בז'קט עור אדום, משקפי טייסים לראשו וסיגריה בידו. תחתיו כתוב הפסוק מן התורה: "ויאמר עשו אל יעקב הלעיטני נא מן האדם האדם הזה כי עיף אנכי על כן קרא שמו אדום" (בראשית כה, ל).
פירושים וסמלים
עשו בתורה הוא "איש שדה" ונתפס בעיני רבים איש מעמד הפועלים, ולעומתו יעקב מייצג את העילית הלמדנית. רנד מהפך את הנרטיב הזה: יעקב, הבשלן, אינו מבשל בבית אלא עומד מול הקדרה בעבודתו. הוא שמתאמץ. לעומתו עשו הוא האליטה – טייס, מלא חשיבות עצמית, מתעלם ממאמציו של אחיו ואינו מסייע לו בעבודתו הפשוטה ואולי אף הבזויה בעיניו. עייפותו אינה מוסברת, אם כי לפי מראהו, ניתן להבין שהיא תוצאה של עיסוק יוקרתי הדורש מאמץ מנטלי ולא גופני.
עם זאת, אף שעשו מעמיד פנים שהוא מנותק ואדיש, בידיו של יעקב בעל המראה הנחוש נתונים הכוח והיסודות שגם העילית זקוקה להם – אוכל. בחישתו הנמרצת של יעקב מקבלת משמעות כפולה של בחישה בעניינים, ונמרצותו ונחישותו מעידות שהוא יודע שביכולתו לנצל את החזקתו בסיר ולדרוש מאחיו את הבכורה שהוא מזלזל בה בשלב זה.
לשיחה
- איך יעקב מוצג בציור? איך עשו מוצג?
- כיצד תיאורם של יעקב ועשו מתכתב עם הפסוקים? במה הם דומים ובמה הם שונים מהתיאור שלהם בתורה?
- מה הדו-משמעות שבפעולת הבחישה שעושה יעקב?
- לפי מראהו של עשו, מה הסיבה לעייפותו? במה עייפותו שונה מתיאור התורה, ובמה היא דומה לו?
- השוואה לרישום "מכירת הבכורה של עשו" של רמברנדט: מה ההבדל המהותי בהצגת כל אחת מהדמויות – בעמידה שלהן ובהבעותיהן? מהן נקודות הדמיון בין הציורים? כיצד כל אחד מהציורים מתאר אחרת את יחסי הכוחות בין האחים ברגע הזה? איזה ציור תואם יותר לקריאה שלכם את המסופר בתורה ובמה?
פעילות יצירתית
האמן פירש פירוש מודרני את דמותם של יעקב ועשו. "הלבישו" על סצנת מכירת הבכורה של רנד את הפירוש שלכם: כיצד תיראה דמותו של יעקב? ושל עשו? מהו הסיר? וכו'. תוכלו לצייר מעל הדמויות פריטי לבוש או אביזרים שיעניקו להן אופי, מעמד ותפקיד מסוים.
לחלופין תוכלו להמחיש את הפירוש שלכם באמצעות גופכם: הציגו את הסצנה, וקבעו כיצד והיכן תעמוד כל דמות, מה יהיו היחסים ביניהן ועוד.
שילוב היצירה בתכנית הלימודים
בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את הציור בלימוד על סיפור מכירת הבכורה של עשו ליעקב.