אודות היצירה

ביבליית מוטייה-גרנוול (Add. 10546, f.25v): משה מקבל את לוחות הברית

שם האמן: אמן לא ידוע

בפאנל העליון, משה עומד על הר סיני הבוער ומקבל את הלוחות מיד אלוהים מוקפת במלאכים היוצאת מהשמים שירדו כמעט אל פסגת ההר. יהושע עומד מרחוק. בפאנל התחתון, משה עומד מול בני ישראל וקורא מתוך הלוחות ויהושע עומד מאחוריו.

מקור: שמות כד

טכניקה: איור צבע

מיקום: הספרייה הבריטית, לונדון

תאריך: 820

מימדים: 53x40

על כתב היד

הביבלייה של מוטיֶיה גרָנוָול היא כתב יד של התנ"ך והברית החדשה בלטינית (וולגטה) שנוצר במנזר בעיר טור בצרפת במאה ה-9 לספירה. בכתב היד העצום כמעט אלף עמודים, ובהם ארבעה עמודים של מיניאטורות מאוירות בארבעה ספרים המתארות אירועים בסיפורי התנ"ך והברית החדשה. כתב היד הייחודי הוא אחד מכתבי היד השלמים הראשונים של הביבלייה ואחד מכתבי היד הרבים של התנ"ך שנוצרו בסטודיו במנזר. ברבים מכתבי היד איורים דומים. המודל המשוער של האיורים הוא כתבי יד של התנ"ך מהמאה ה-5, אך ייתכן מאוד שהיו למאיירים מודלים מאוחרים יותר.

האיורים של כתב היד הם המיניאטורות התנ"כיות הידועות הראשונות מימי הביניים שנפרסות על פני עמוד שלם.

תיאור היצירה

במלבן העליון משה עומד על הר סיני הבוער באש ומקבל את לוחות הברית מיד אלוהים היוצאת מענן סמוך לפסגת ההר. מעל יד אלוהים שני מלאכים אוחזים בקרני שפע. משה לבוש טוניקה רומית, ולרגליו סנדלים. צורת הלוחות היא צורת מגילה.

יהושע עומד מרחוק, לבוש טוניקה קצרה וגלימה. בידיו מטה מעוטר בסמל המלכותי של השושן. הוא מרים את ידו השמאלית כמריע. משני צדי הר סיני עצי ארז נישאים.

במלבן התחתון משה עומד מול בני ישראל, ובראשם אהרן חובש הציץ ולבוש מעיל הכהונה, ובידו מטה מלכותי. משה אוחז בידיו לוח כפול שעליו כתובים פסוקים מספר דברים, והוא קורא ממנו בעודו מצביע אל העם. יהושע עומד מאחוריו. שלא כמו משה, כל בני העם נועלים נעליים סגורות. הסצנה ממוקמת בתוך מבנה מעוטר ומפואר. כל הדמויות מסומנות בשם מעליהן.

פירושים וסמלים

האיור ממחיש את העיקרון של הגאוגרפיה הקדושה: ההתגלות מתרחשת במקום גבוה, ללמדנו שהאנושות והאלוהים מצויים על קו אנכי ישיר, הלא הוא ציר העולם (axis mundi). ההר צומח כלפי מעלה, מעליו הענן יורד ופוגש את ההר, וכך נסגר הפער שבין השמים לארץ.

לפי חוקרים, האיור מתכתב עם הציור שחותם את ספר ההתגלות (חזון יוחנן) בכתב היד, ובו מצויר פאולוס. לאיור זה אין איור דומה קדום, והחיבור בין קבלת התורה והעברתה לעם ייחודי לתקופה, אך לאור ההשוואה לפאולוס פרטים שונים מתבהרים.

למשל, שלא כמו מודלים נוצריים עתיקים שכיחים שבהם משה נראה צעיר ופניו חלקות, איקונוגרפיה שמרמזת לישו הצעיר, כאן משה מזוקן ומתאים יותר למודל הרווח של פאולוס הן במבנה הפנים וקו השֵער הן בתיאור של משה המלמד את העם עם ספר בידו.

האיור התחתון אינו נמצא כלל במודלים אחרים של משה, אבל מזכיר מאוד מודלים של פאולוס מורה תורה להמונים. ברור שהמבנה שבו הם נמצאים אינו יכול להיות קשור לסיפור התורה מפני שהוא במדבר והכניסה למשכן הותרה רק למשה, אהרן ובניו.

ההשוואה של פאולוס למשה אינה מקרית: הוגים נוצריים עתיקים עמדו על השוואה זו וציינו שכפי שמשה היה הראשון שלימד את היהודים, כך פאולוס היה הראשון שלימד את הנוכרים.

לשיחה

  • מה משמעות החיבור של שתי הסצנות, העליונה והתחתונה?
  • מה אפשר ללמוד על מטרת האיור מהעובדה שהמאייר טרח להצמיד שם לכל דמות?
  • המאייר הציג את משה שלא על פי דימוייו עד תקופתו אך הוא דומה לפאולוס, דמות חשובה בייסוד דת הנצרות ובהפצת בשורתו של ישו. השוו בין תיאור משה כאן לתיאורו בפסיפס קדום יותר מרוונה שבאיטליה. שימו לב למראהו של משה, למיקום ולמראה של יד אלוהים ומראה הר סיני. השוו לתיאור ההארה של פאולוס בכתב יד יווני-ביזנטי בן הזמן. מה הדמיון בין התיאור הזה לתיאור משה באיור שלנו? (פאולוס הוא הדמות המופיעה כמה פעמים באיור עם הילה מוזהבת סביב ראשה.) ראו עוד פרטים דומים בתיאור של משה מורה תורה לעם בתחתית הדף ובתיאורים של פאולוס מטיף.
  • הזרמים הראשונים בנצרות ראו בתנ"ך את הברית הישנה והמקורית שכרת אלוהים עם בני ישראל ושאת חוקיה נתן להם באמצעות משה. עקב חטאי בני ישראל כרת אלוהים ברית חדשה – התורה הנוצרית. פאולוס שם לו למטרה להנחיל את הברית החדשה לאנשים רבים ככל האפשר. לפי תפיסה זו, מה החשיבות של ההשוואה של פאולוס למשה?
  • השוואה לאיור ב"הגדת ראשי הציפורים": מה הדגש בכל אחד מהתיאורים של משה? מה משותף לשני האיורים? כיצד באה לידי ביטוי התפיסה הדתית של כתב היד והציירים?

פעילות יצירתית

הצייר תיאר את משה בדמות מישהו אחר והמחיש בו תפיסות מאוחרות. חשבו: מיהו "משה" של העת המודרנית, ומהי "התורה" שהוא נותן לעם? תוכלו להציע כל דמות שהיא מהמאה ה-18 והלאה – גבר או אישה, יהודי או לא יהודי – ולתאר אותה ב"הר סיני" או מלמד אנשים. תוכלו לצייר, לצלם סצנה מבוימת או ליצור קולז' מתמונות דיגיטליות. חשבו היטב מה תהיה צורת התורה שהוא נותן לעם.

הצעה חלופית: כיצד הייתם אתם מתארים את מעמד הר סיני? קחו ניירות בשלושה צבעים, כל אחד מהם ייצג פרט אחד במעמד (ההר, אלוהים, משה, עם ישראל). צרו קומפוזיציה באמצעות קרעי הניירות שתמחיש את המעמד. הסבירו מה משמעותו של כל צבע, של מיקום הקרעים, גודלם וכדומה.

שילוב היצירה בתכנית הלימודים

בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את האיור בלימוד מעמד הר סיני. בלימודי היסטוריה אפשר לשלבו בלימוד על מקורות הנצרות.