אודות היצירה

דבורה תחת עץ התומר

שם האמן: קרוז אדריאן

דבורה הנביאה מוצגת כאישה אפריקנית פרוסת ידיים, הלבושה בבגד מסורתי ססגוני. ברקע ניצב עץ דקל צבעוני.

מקור: שופטים ד

טכניקה: בד צבוע, תפור ומקושט

תאריך: 1995

תיאור היצירה

דבורה היא אישה אפריקאית תמירה העומדת היישר מול המתבונן בזרועות וכפות ידיים פרוסות. היא לבושה בבגד אפריקאי רקום חרוזים וצדפים (כמו הצדפים שלאוזניה), עם מאזניים – סמל הצדק. מאחוריה עומד עץ דקל שגובהו כגובהה, וגם הוא עשוי מבדים צבעוניים שונים.

פירושים וסמלים

בתיאור של דבורה במקרא היא יושבת, ואילו ביצירה כאן היא עומדת. היא אקטיבית, פתוחה ומבטה ישיר. היא גם גבוהה למדי ותופסת מקום מרכזי ביצירה.

המאזניים מזכירים בצורתם את הענח, סמל הנצח המצרי הקדום שהפך להיות גם צלב מצרי-קופטי. כמו כל הסמלים בציור, הוא קשור ליבשת אפריקה. למשל עץ הדקל מאחורי דבורה אינו תומר במובן העברי, אלא סוג אחר של דקל קוקוס אפריקאי.

דבורה היא אישה אפריקאית בטוחה בעצמה. היא פתוחה לקבל את הבאים אליה ולהקשיב להם. ביצירה היא אינה מפקדת וגם אינה כנועה, היא בעיקר מקשיבה – אולי סמל למנהיגות נשית מסוג אחר. למעשה היא מייצגת את הנשיות האפריקאית ואולי האפרו-אמריקאית בימינו, את הנשים המנהיגות שהאמנית מכירה, ואולי אפילו את עצמה. כפות ידיה גדולות, ואולי מרמזות על היותה אשת מעשה.

לשיחה

  • מה מאפיין את דבורה של קרוז – במה היא מתחברת לתדמית התנ"כית שלה, ובמה היא שונה (מאפיינים חיצוניים ומאפייני אישיות)?
  • באילו מאפיינים מתבטא החיבור של דבורה לתרבות הנשית האפריקאית?
  • מדוע לדעתכם בחרה האמנית לתאר את דבורה עומדת בזרועות ובכפות ידיים פרוסות?
  • דבורה גבוהה כמו הדקל שמאחוריה. מה משמעות הדבר?
  • מה מביע הסמל הרקום על בגדה, ומדוע הוא שם? (אלה מאזניים, סמל למשפט צדק, ואולי הם מעידים שהיא הייתה שופטת נבונה וישרה או מביעים את התקווה שכך תפעל.)
  • השוואה לאיור "דבורה הנביאה" מתוך ספרה של הרייט ביצ'ר סטואו נשים בהיסטוריה הקדושה: במה דומות שתי הדמויות? במה הן נבדלות? מה הסיבה לאופן תיאורה של דבורה בכל אחת מן היצירות, ומה הוא מלמד על המשמעות של דבורה בעיני האמניות?

פעילות יצירתית

צרו בבדים צבעוניים – הביאו לכיתה בדים בצבעים שונים, חרוזים וצדפים. צרו את דבורה בעבודת טלאים, אך במקום לתפור הדביקו את גזרי הבדים לקרטון. דבורה יכולה להיות ישראלית, מכל מוצא אחר או בין-לאומית. תכננו את תנוחת גופה ואת מיקומה ביצירה. איזה חפץ סמלי יהיה לה?

שילוב היצירה בתכנית הלימודים

בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את היצירה בלימוד ספר שופטים.