אודות היצירה

משה, אהרן ועגל הזהב

שם האמן: אמן לא ידוע

משה מרים את לוחות הברית לפני הדמות השטנית סמאל, היוצא מפי עגל הזהב ועולה על גבו. אהרן הכהן עומד לימין העגל ועל כתפיו שה לעולה.

מקור: שמות לב

טכניקה: תבליט אבן

מיקום: כנסיית מנזר סנט מרי מדלן, וזלה

תאריך: 1100

על הכנסייה

בזיליקת סנט מרי מדלן בעיר וזלה שבחבל בורגונדי בצרפת היא כנסייה בסגנון רומנסקי מהמאה ה-11 שאונסק"ו הכריז עליה אתר מורשת עולמית. במקור היה במקום מנזר שהתפרסם משום שנטען כי הוא קברה של מרים המגדלית ששרידיה הובאו לשם מארץ ישראל. המבנה היה חשוב בזמנו משום שהוא עמד על הדרך הצליינית לסנטיאגו דה קומפוסטלה ושימש גם נקודת מוצא למסעות צלב. הכנסייה מעוטרת בתבליטי אבן רבים המתארים סצנות מהתנ"ך ומהברית החדשה.

תיאור היצירה

זוהי כותרת עמוד בתוך הכנסייה. בשמאל נראה משה מרים את לוחות הברית בידו השמאלית, ובימינו מטה. במרכז עגל הזהב, גבו מכוסה במעין בד. מפי העגל יוצאת דמות שטנית ורוכבת על גבו, מול פני משה. ראשה מוקף במעין להבת אש, ורגלה האחורית מזכירה כפת אריה. מימין עומדת דמות נוספת, אולי אהרן, ועל כתפיה שה.

רישום של הכותרת

פירושים וסמלים

בנצרות עגל הזהב היה סמל לחטאי היהודים שבגללם הם הוענשו ונושלו ממעמד העם הנבחר. השד שיוצא מן העגל מסמל את החטא שהשתלט עליהם. ייתכן מאוד שתבליט האבן מבוסס על מדרש שבו מתואר כיצד לאחר שנוצר העגל, נכנס בו סמאל (השטן) וקולות הגעייה שהשמיע משכו אחריו את בני ישראל, וכך הם החלו להשתחוות לעגל. בימי הביניים צמח פירוש לסיפור עגל הזהב, ולפיו השטן בעצמו התגלם בצורת עגל והסיט את ישראל מדרך הישר בכוח הרשע שלו. פירוש זה גם מובא אצל רש"י.

השטן בתבליט ניצב מול משה שאוחז ביד אחת בדבר האלוהים (לוחות הברית) ובידו האחרת מַטה שגם דומה לאַלה. השילוב של השניים ממחיש את העימות המתרחש: המטה מסמל מלחמה, ומשה מנסה באמצעות דבר אלוהים לנצח במלחמה זו את השטן היוצא מפי העגל.

ייתכן שהדמות בצד ימין, כנראה אהרן, הנושאת על כתפיה שה מסמלת את הדרך הנכונה שבה יש ללכת. השה הוא דימוי נוצרי ידוע לישו, ומקורו בברית החדשה – שם הוא מכונה "שה האלוהים", ואחד הפירושים לכתוב הוא שהוא מכפר על חטאי בני האדם.

לשיחה

  • האמן הציג בתבליט האבן את משה, את העגל וכנראה גם את אהרן. איזה חלק מילא כל אחד מהם בסיפור  המקראי?
  • נוסף על לוחות הברית, משה אוחז ביד ימין (שאינה נראית כאן) מַטה. מה המשמעות של השילוב בין השניים?
  • השוואה לציורו של ניקולה פוסן "הסגידה לעגל הזהב": מה המטרה השונה בכל אחת מהיצירות, וכיצד היא באה לידי ביטוי בבחירה של הדמויות, במיקום שלהן ובתנועות שלהן?

פעילות יצירתית

שילוב השטן בתבליט הוא השפעה של פירוש נוצרי וגם יהודי המקשר את השטן שמשך אחריו את בני ישראל לחֵטא. במי הייתם מחליפים אותו בפירוש מודרני? מי "השטן" שמושך אותנו לעשות דברים שליליים? במה הוא מתגלם? הציבו את החלופה במקום השטן שבתבליט (תוכלו לצייר או להדביק תצלום או איור), וכתבו הסבר קצר.

שילוב היצירה בתכנית הלימודים

בשיעורי תנ"ך אפשר לשלב את היצירה בלימוד על חטא העגל או על דמותו של משה. בשיעורי היסטוריה אפשר לשלב אותה בלימוד על התפתחות הנצרות.